Akupunkturforbundet

Contact us

Pointblank Str. 14, 54321, California

Vägen ut ur sömnlöshet

Sömnlöshet är inte klassad som en officiell sjukdom, utan betraktas mera som ett tillstånd som kan vara i en kortare eller längre period. Sömnlöshet är ett ganska vanligt tillstånd i en period med stress, övergående sjukdom, avbrott i dygnsrytmen, sorg och flera andra sammanhang.

Det är viktigt att tänka på, att det är skillnad mellan att ha svårt att falla i sömn och att lida av sömnlöshet. Man bör ta båda tillfällen på allvar, eftersom en lång och ostörd natts sömn är avgörande för att man ska kunna få vardagen att fungera. Om du märker att din sömnbrist påverkar hur du fungerar i vardagen, bör du omedelbart vidta åtgärder.

Undvik att ändra dygnsrytmen

Om du upplever att du har stora sömnproblem, kan det bero på att du ofta ändrar på din dygnsrytme. Det är ett kritiskt problem, eftersom din kropp inte kan räkna ut när det är dags att gå till sängs, eller när det är dags att vakna igen. Därför är det en bra idé att gå till sängs vid samma tidspunkter varje dag. Du bör gå till sängs i så god tid att du kan få minimum åtta timmars sömn innan din väckarklocka ringer.

Kaffe eller energidricka på kvällen är no-go

Om du ofta dricker kaffe eller energidricka några timmar innan du ska sova, är det inte så konstigt att du lider av sömnlöshet. Om du fyller din kropp med koffeinhaltiga drycker strax innan du skall gå till sängs kan det nämligen vara mera än bara svårt att falla i sömn. En bra regel som man kan följa, är att man aldrig ska dricka något med koffein i efter kl. 18. Om du inte kan klara dig utan ditt kvällskaffe, så pröva koffeinfritt kaffe i stället för normalkaffe.

Ta ett varmt bad före du går till sängs

Ett bad kan vara en god hjälp dig för att vakna upp på morgonen, men det kan faktiskt och hjälpa dig med att slappna av på kvällen. Du kan pröva med att ta ett varmt bad omkring en halvtimme innan du ska gå till stängs och se om inte det gör att du blir mera avslappnad. Det är mycket effektivt för många människor som lider av sömnlöshet, så det kan vara ett bra tips för dig att pröva.

Cannabisolja som avslappningsmedel

Cannabisolja är normalt inte den typen av medicin som man får presenterat, när man frågar efter ett medel mot sömnlöshet. Men det är möjligt att köpa cannabisolja på flera olika webbshops. Vi rekommenderar dock inte att man själv köper det online, och man ska alltid rådgöra med sin läkare innan man startar en behandling med cannabisolja. Du kan läsa allt om cannabisolja på nätet, om du är nyfiken på att veta mera om det. Men kontakta alltid din läkare innan du går i gång. Vår rekommendation är att du först prövar alla andra metoder för att förbättra din sömn, innan du börjar behandla din kropp med cannabisolja.

Alkohol fungerar inte som sovmedicin

Det är ingen hemlighet, att de allra flesta människor lättare kan slappna av, när de har druckit alkohol. Men det är absolut inte ett bra val att använda alkohol som sovmedicin, när man lider av sömnlöshet. Istället kommer du att få en känsla av att sömnen blir mycket ytlig när man har alkohol i blodet.